Honda-Accord-idtec-tuningbox

Új tuningvédett Honda Accord 2.2 iDtec Type S 180LE tuninja a Rigotech Chiptuningnál

Épp csak lejárt a garanciája ennek a szuper kocsinak, máris a szekszárdi műhelyünkben kötött ki, egy kis vérfrissítésre.

Az előzetes próbakörön kiderült, hogy az autó kifogástalanul megy, és már a gyári beállítással is jól autózható, dinamikus, bár gyakorlatban a nyomaték csúcsot kb. 2200 1/perces fordulatszámon érte el. Ez alatt kissé lusta volt. Tulajdonosa ezen szeretett volna javítani, s mivel már nem ez volt az első chiptuningolt Hondája így konkrét elvárásokkal és kérésekkel érkezett. Több mint 250 km-t autózott a chiptuning kedvéért, meg is kérdeztem, hogy milyen arra Békéscsaba felé a felhozatal, hogy-hogy eljött ilyen messzire? Elmondta, hogy több helyről is kért ajánlatot az autó chiptuningjára, de az én leírásom és garanciáim, nem utolsó sorban a látott referenciák meggyőzték arról, hogy érdemes eljönni Szekszárdra.

Ennél a Hondánál még elvétve lehet találni a szintén már EDC17 vezérlőegységgel szerelt darabokat, amelyeket még lehetséges a szervizcsatlakozón (OBD-n) keresztül frissíteni, lévén nem tuningvédettek. Jellemzően a 2009 körüli első darabok voltak ilyen kivitelűek.

Tekintve, hogy ez az Accord 2012-es, meg sem kíséreltem a műveletet az OBD-n keresztül. A kezdeti állapotfelmérést és diagnosztikát követően egyből kiszereltem a vezérlőt, előkészítve az asztalon történő programozást, a tuningvédelem átlépését.

Honda-Accord-idtec-chiptuning

Chiptuning előtti állapotfelmérés és a vezérlőegység kiszerelése

Honda-edc17-chiptuning

Honda Accord EDC17 tuningvédett vezérlőegység kiszerelve

Ezt követően a hátlap szakszerű és már kevésbé gyors eltávolítása következik. Ez azért szükséges, hogy hozzáférjünk a fedlap alatt található belső csatlakozópontokhoz az elektronikán, amelyek megkerülve az autó rendszerét, asztalon történő munka során lehetővé teszik az autó jelenlegi beállításainak elérését, kiolvasását majd frissítését.

A fedlap szakszerű eltávolítása (nekem) kb. 20-30 percet vesz igénybe. A ráfordított idő és precizitás garantálja, hogy karcmentesen, deformációmentesen a belső elektronikát megóvva történik a művelet. Ez több okból is fontos: egyfelől a vezérlő értéke közel 400.000 forint, amely ha megsérül akkor az autó mozgásképtelené válik, valamint a végzett munkára – így a megbontott vezérlőre is – garanciát vállalunk, tehát annak tökéletesnek kell lennie a szerelés végeztével is.

A tuningvédelem átlépése ennél az új Honda EDC17 vezérlőnél

Jelenleg chiptuning vagy bármilyen módosítás kizárólag ilyen módon végezhető ezeken az elektronikákon

A hátlap eltávolítását követően, a chiptuning dokumentáció alapján ki kell keresni a belső csatlakozópontot, un. BOOT pontot (vagy pontokat, és egyéb csatlakozó pontokat adott esetben). A beállítás olvasásához/írásához használt készüléket csatlakoztatni kell a belső pont(ok) hoz, valamint gondoskodni kell a kommunikációs vonalak és tápellátás biztosításáról, amelyek bekötését itt láthatod. A belső pontokhoz a csatlakozás lehetséges forrasztással, vagy a képen látható precíziós tapintó és állvány segítségével. Én ez utóbbit részesítem előnyben, így a panelen nyomtalan a beavatkozás, és nincs szükség forrasztásra a chiptuning vagy finomhangolás kivitelezéséhez.
Honda-accord-chiptuning-idtec

A belső BOOT-ponthoz történő csatlakozás az állvány és precíziós tapintó segítségével.

Honda-edc17-connection

A tápellátás ás CAN-busz kommunikációs vonalak csatlakoztatása.

chiptuning-edc17-honda-boot

Forrasztásmentes csatlakozás közelről. Látható, hogy a csatlakozópontok kisebbek mint egy golyóstoll hegye, ahová pozícionálni kell a megfelelő precíziós tapintókat.

A kép csak illusztráció, egy új VW Passat chiptuning alkalmával készült, itt 3 egymástól különálló, ám 2-3 milliméteren belül, egymás mellett elhelyezkedő pontokhoz kell kapcsolódni. Vagy forrasztással, vagy a képen látható módon, a precíziós érintkezők segítségével. A Honda chiptuningjánál annyival egyszerűbb volt a helyzet, hogy a fenti kép alapján, itt csak egy ponthoz kellett kapcsolódni.
A fenti lépéseken áthaladva, most tartunk ott ahol egy tuningvédelem nélküli autónál az állapotfelmérést követő 5. percben szoktunk, amikor a helyi számítógépre mentjük az autó beállításait az OBD csatlakozón keresztül. Ez itt egy hosszabb, és sokkal több hibalehetőséget hordozó út, de megéri a fáradtságot és semmilyen kockázata nincs, ha az autó szakértő kezekben van. (más esetben, egy ilyen elektronika megbontása elé kemény orosz rulett… )

Miután elkészült a biztonsági mentés, megcsináltam az ügyfelem kérése szerinti egyedi chiptuning beállítást. Ennek eredményeképp, az autó a gyári 180 LE helyett kb. 210 LE-vel és 420-430NM forgatónyomatékkal hagyta el a műhelyt. A pontos értékekről egy független műhelyben teljesítménymérés készül, várom a pontos eredményt.