Részecskeszűrő tisztítás, regenerálás és ideiglenes lekapcsolás okosan

Így tudsz elkerülni sok bosszúságot és akár félmilliós felesleges kiadást! + amit mások NEM MONDANAK EL ERRŐL

Részecskeszűrő rendszerek miatt, a 2005 után gyártott dízelek esetén felmérésünk szerint a tulajdonosok legalább 30 százaléka kénytelen szembesülni a következő kellemetlenségekkel:

  • A műszerfalon felvillanó egy vagy több hibajelző lámpa. Részecskeszűrő ikon, motorhiba jel, menetstabilizátor jel, vagy ezek kombinációi
  • Az autó csökkentett teljesítménye, un. vészfutás, vészprogram
  • Fehéres – kékes füst
  • A motorolaj szint folyamatos emelkedése, lerövidült olajcsere cikusok
  • Szélsőséges esetben lerobbanás, motor meghibásodás

 

Most, amikor a VW környezetvédelmi botrányától hangos a sajtó, itt ez a Részecskeszűrő meghibásodás vonal, amely egyre több és több problémát okoz a dízelesek körében.

Bár a technika folyamatosan fejlődik, minden rendszernek vannak korlátai. A környezetvédelmi szabványok kívánalmai folyamatosan nőnek, míg a mérnöki lehetőségek szűkülnek.

Talán az utolsó nagy ugrás ezen a téren- a részecskeszűrő rendszerek bevezetése volt, ami a képződő koromszemcséket hivatott kiszűrni a kipufogógázból. Mindezt egy speciális kerámiafelületen keresztül haladva teszi – szemben a katalizátorral, ahol annak felületén történik emissziós érték javulás.

Valahol itt a lényegi különbség is – hiszen míg egy katalizátor hatásfoka csökken az idő múlásával, az autó üzemét más módon nem befolyásolja, szemben a részecskeszűrővel, ami folyamatosan telítődik, mint egy porzsák a porszívóban. A könnyed kipufogógáz áramlás hiánya olyan, mint ha fokozatosan egyre jobban behúzott kézifékkel mennénk. Ezt hivatott orvosolni a részecskeszűrő regenerálás automatikus folyamata.

A regenerálás folyamata visszajelzés nélkül, a háttérben zajló automatikus folyamat melyet az un. részecskeszűrő felügyeleti rendszer működtet. A felgyülemlett korom részecskék elégetésével tisztul a szűrő, folyamatosan helyre áll az aktív felület nagysága, amely az eltömődés során lecsökken a szűrőben.

A részecskeszűrő élettartama viszont véges, a regenerálások száma korlátozott, ugyanis minden regenerálás alakalmával kisebb lesz a javulás, folyamatosan maradnak olyan cellák a DPF-ben melyeket nem sikerül tökéletesen kitisztítani. További probléma, hogy a regenerálás időtartamára, ami átlagos esetben 15-30 perc, a részecskeszűrő hőmérséklete 550-650 Celsius fok környékére hevül, ami a szűrő mechanikai állagára is kihat. Emiatt megfigyelhető, hogy az elöregedett, sokat regenerált szűrő elreped, összetörik. – lásd a jobb oldali képen

Ezzel még alapvetően nem is lenne olyan nagy baj, csak a szűrőcsere anyagi vonzata (típustól függ ugyan) több-, vagy sok százezres kiadást jelent, és ha netán szeretnénk garanciát is a gyári részecskeszűrő betétre akkor a rendszer minden részét kötelező cserélni és ez bizony meghaladhatja az 1 millió forintos költséget is! Ilyenkor cserére szorul minden hőmérséklet jeladó, az un. nyomás különbözeti vagy differenciál nyomás jeladó, a teljes csövezés.

Részecskeszűrő csere előtt van egy ajánlott és fontos lépés, amely a tulajdonosnak sok százezret spórolhat. Történetesen egy amatőr helyen a szűrő csere lépéseit végtelenül leegyszerűsítik, mintha csak egy légszűrő csere volna. Régi szűrő ki, új be, mehet.

Mi történik viszont azokban az esetekben, amikor a korábbi szűrő károsodását, eldugulását egy fennálló hiba okozta?

Ez a hiba lehet a szűrőfelügyeletben, pl. hibás hőméséklet érzékelők, hibás differenciál nyomás jeladó, hibás csövezés, hibás elektronikus csatlakozások, hibás beállítás. Pl. egy rosszul kivitelezett chiptuning is a részecskeszűrő idő előtti halálát okozza.

 

Részecskeszűrő tisztítás vagy részecskeszűrő kiiktatás?

Mit tegyünk, ha a fenti negatív jeleket tapasztaljuk? Sokan a

  • részecskeszűrő tisztítás mellett érvelnek, mások az
  • utángyártott részecskeszűrőt favorizálják az alacsony ára miatt, megint mások
  • azonnal gyári újat vennének, akár egy milliót is befektetve, sokan
  • véglegesen megszabadulnának tőle, de én mégis egy ötödik módszert tartok a legjobbnak.
  • Ez a részecskeszűrő kiiktatás ideiglenesen, szerviz és diagnosztikai céllal.

Miért érdemes ezt elvégeztetni eltömődött szűrő, gyengülő teljesítmény és növekvő fogyasztás esetén?

Mert bizony sok esetben nem a szűrő időszerű cseréjéről van szó (200-350 000Km futásteljesítmény), hanem egy műszaki hiba okoz láthatatlan füstölést és idő előtti szűrőtelítettséget. Nem riogatás – tény, hogy egy turbónyomás vesztés (egy kilyukadt intercooler vagy turbócső) egy EGR szelep hiba, stb. jelentősen csökkenti a részecskeszűrő élettartamát.

Tehát a szűrőcsere előtt, célszerű kizárni minden olyan műszaki hibát, ami füstölést okozhat. Ezzel megelőzhető az indokolt költségek megsokszorozódása, ami esetenként az autó piaci értékét is meghaladhatják. Lásd Mazda5, Mazda6 2.0CD modellek, ahol a részecskeszűrő rendszer ára meghaladja az 1.200.00 forintot. De ide sorolhatjuk még a Toyota D4D és Dcat 2.0 és 2.2 literes motorjait, ahol a teljes DPF rendszer ára közelíti a milliót.

Fontos még tudni, hogy a részecskeszűrő mosása és esetleges utángyártott részecskeszűrő beszerelése, az ügyfelek visszajelzései alapján csak átmeneti megoldást nyújtanak, már ha eredménnyel járnak. Különös tekintettel azokra az esetekre, amikor az autó füstölése egy korábbi rejtett hiba miatt erősebb.

Amit a részecskeszűrő kiiktatásról elhallgatnak

Véglegesen a részecskeszűrő kiiktatása, kifúrása, kiszerelése az autó környezetvédelmi értékeinek megváltozásával, lerontásával jár. Az autó a meghatározott EUR4, 5, 6 besorolását és típusengedélyét a gyári állapotú gyári kivitelű rendszerre kapta.

Ezen besorolás utólag nem rontható le, egy EUR4-es autó nem minősíthető vissza papíron EUR3-ra.

Emiatt, szabályszegést jelent, ha valaki lerontja az emissziós értékeket a részecskeszűrő kiiktatás útján. A papírforma szerint, olyan autó amely szűrővel kapott típusengedélyt, szűrő nélkül nem vehet részt a forgalomban.

A fentiek miatt mi a Rigotech chiptuning műhelyében és partnereinknél soha, és semmilyen körülmények közt nem javasoljuk a szűrőrendszer végleges kiiktatását. Minden esetben, ha valaki DPF / FAP problémával fordul hozzánk, egy átfogó és célzott motordiagnosztika és állapotfelmérés keretében felderítjük a hiba tényleges okát, amely sokszor csak egy olcsóbb hőmérséklet jeladó, vagy egyéb apróság.

Ha a vizsgálat során arra jutunk, hogy a szűrő betét eltört, megolvadt, ahogy a képeken is látszik, vagy menthetetlen mértékben eltömődött akkor javasoljuk a diagnosztikai célú ideiglenes részecskeszűrő kiiktatás szolgáltatásunk. (A szűrőt – ill. annak megolvadt, eltört, véglegesen eltömődött maradványait mechanikailag nem távolítjuk el, de erre tudunk helyi szakembert ajánlani.)

Ennek eredményeként felderíthetők a rejtett motorhibák, melyek többlet korom képződést okoznak, és rövidítik a szűrő élettartamát. Miután a megfelelő szakműhelyben a hibát az ügyfelünk elhárította, megjavíttatta nyugodt szívvel vehet az autóba egy új részecskeszűrő betétet, így garantált annak maximális élettartama.

Természetesen, ezzel egy időben itt a Rigotech-nél soron kívül és díjmentesen elvégezzük az autó beállításának gyárira történő visszaállítását, hiszen ez alapfeltétele a szűrőrendszer üzemszerű működésének.

Mazda, Toyota, VW, Audi, Peugeot, Citroen gyártmányok esetén sürgősségi időpontfoglalást ajánlunk, ami azt jelenti, hogy soron kívül fogadjuk ezeket az autókat részecskeszűrő FAP / DPF probléma esetén.

Ha ilyen gondod lenne, kattints ide válaszd ki az autód a listából, majd jelezd, hogy milyen problémád van. Persze, ha jól működik az autód de szeretnéd, hogy még jobb legyen, chiptuningra, egyedi finomhangolásra is ugyanott kérhetsz ajánlatot.

További segítség és referenciák: részecskeszűrő regenerálás.

 

 

 

 

Eltömődött részecskeszűrő

Részecskeszűrő eltömődött

Részecskeszűrő ami elrepedt, széttört

Részecskeszűrő eltömődött

Részecskeszűrő tisztítás már nem segít, ha a DPF megolvadt

Részecskeszűrő tisztítás regenerálás