Mai nap egy utazását kényszerből megszakító autósnak segítettem. Szokásos tempóban vezette Saab 93 2005-ös 1.9 CDTI motoros kocsiját, mikor is kigyulladt a motorkontroll lámpa, és az autó teljesítménye a felére csökkent. Az ijedtségét túllépve felkeresett egy szervizt, ahol a diagnosztika során megállapították, hogy az autó részecskeszűrője eltömődött, cserére szorul. Tudni kell, hogy a szűrő a normál működés során, ciklikusan tisztítja magát, ha a forgalmi körülmények megengedik. Ha sok félbehagyott regenerálás adódik, és a szűrő korom telítettsége átlép egy küszöböt, ami jelen esetben 75% volt, az autó un. vészfutásba megy, ami egy csökkentett teljesítmény leadást jelent, és a műszerfal sárga lámpáival jelzi a problémát, szervizt követelve.

Az egyébként felszerelt szakműhelyben a hibamegállapításon túl nem tudtak érdemben lépni, így egy kedves barátomon keresztül az autó csinos hölgy tulajdonosa a szekszárdi chiptuning műhely várójában kötött ki és átadta a kulcsot.

Az autó diagnosztikáját gyári szintű géppel végeztem. Egyetlen hibakódot találtam:

Opel-Saab-reszecskeszuro-dpf

Ez két dolgot jelenthet, egyfelől hibás lehet a jeladó, másrészt az eltömődött szűrő tipikus jele a nagy ellennyomás (differenciál nyomás), mivel a kipufogógáz feltorlódik, nehezen halad át a korommal teli szűrőn. A jeladó hibáját könnyű kizárni. Álló motor mellett, meg kell nézni a kezdő értékét. Ha ez nulla, akkor a jeladó még az is lehet, hogy jó és a kalibrációja is megfelelő. Ezt követően meg kell nézni a értéket alapjáraton, majd magasabb fordulatszámon, ha indokolt, akkor terhelt állapotban, menet közben tesztelve.

saab-opel-dcti-dpf-regeneralas

A képen látható 7 kPa nyomás alapjáraton egy kicsit sok. A normál érték (gyakorlati tapasztalat és tanulás útján beszerezhető információ) 0-4 kPa alapjáraton. A rendszer nem emiatt a kis eltérés miatt dobta a hibát, hanem a fordulaton (terheletlenül) mért közel 100kPa ellennyomás miatt, ami a részecskeszűrő súlyos eltömődésének számszerűsítése.

Az ügyfél kérésére, a diagnosztikai műszerrel kezdeményeztem a kényszer regenerálást. Előtte fontos teendők: motorolajszint és olaj minőség ellenőrzése, biztonságos jól szellőző hely kiválasztása (szabad tér) valamint a gyúlékony anyagok eltávolítása a közelből. Felkészülés az odacsődülő szomszédok áradatára, akik nem tudják, mi ez az éktelen zaj.

A részecskeszűrő  kényszer regenerálásának folyamata jelen esetben közel 10 perc volt. Ilyenkor annyi történik, hogy megemelt motorfordulat (megnövelt gáz áramlási sebesség) mellett, a motorvezérlő egység (amit a chiptuning során is programozunk) többlet üzemanyagot fecskendez be. Ez, az eltömődött részecskeszűrőben begyullad, és begyújtja a lerakódott kormot is. A fokozott gázáramlás oxigéntartalma gerjeszti az égést, és a lerakódott korom 6-700 Celsius fok körüli hőmérsékleten elég. A keletkezett égéstermék már olyan apró részecskékből áll, melyek át tudnak haladni a DPF szűrő kerámia falán, így kiürül az út alatt összejött lerakódás.

A cikk kedvéért levideóztam a teljes tisztítási-regenerálási folyamatot, ami vágás nélkül itt látható. Unalmas, de ha valakinek ilyen problémája van, akkor megnyugtató lehet, hogy egyes esetekben ilyen egyszerű módon orvosolható a FAP/DPF szűrő eltömődése.

Ha szűrőbetét visszafordíthatatlanul károsodott, szétégett, vagy annyira tele van, hogy már nem kezdhető meg a kényszer regenerálás, akkor marad a gyári új szűrőrendszer vétele, ami közel félmilliós probléma. Mazda 2.0 és 2.2 CD, Mitsubishi, Nissan gyártmányok esetén a részecskeszűrő javítás ára átlépi az egy millió forintot. Utángyártott szűrő vételéről mindenkit lebeszélnék, még jóval nem találkoztam.

Létezik még egy alternatív megoldás, a szűrőrendszer lekapcsolása, a rossz szűrő mechanikai eltávolítása, de erről majd máskor.

A videón megfigyelhető, a motor fokozatos felpörgetése, majd látható, hogy a befecskendezett többlet üzemanyag hatására felhevül a szűrődob. Ahogy a korom elkezd kiégni belőle a differenciálnyomás értéke folyamatosan csökken, (az azonos mennyiségű gáz egyre könnyebben halad át rajta). A szűrő “kijelzett koromtartalma” nem változik, mert ez egy számolt érték, a folyamat alatt nincs frissítve. Alul a folyamat állása látható százalékban. A regeneráció végeztével a motorfordulat fokozatosan alapjáratig csökken, közben a kiégetett, kitisztult dob visszahűl.

A folyamat eredményeként a differenciálnyomás nulla közeli értéke jelzi a sikert, valamit az, hogy felpörgetett motor mellett sem megy 10kPa fölé, jelezve, hogy a gáz szabadon áramlik.

A helyreállított szűrő után következhet egy egyedi Rigotech beállítás, chiptuning, amely figyelembe veszi a szűrő jelenlétét és sok más chiptuning és tuningbox kártékony hatásával szöges ellentétben segít a szűrőt tisztán tartani. (Ez egy speciális mód, amelyet alkalmazok, ha szűrős autó beállítását készítem.)

A műveletet tesztkör követte, majd az értékek újbóli ellenőrzése. Az autó tökéletesen működik, amíg a szűrő újra el nem tömődik. Hogy ez mikor következik be, erősen függ a használat módjától. Erről részleteket mindig az autó kezelési kézikönyvében találsz.

Bízom benne, hogy segített a cikk. Ha hasonló problémád van, felül a fejlécben kérj ajánlatot, és írd le, hogy mi a gond. Vannak cikkek, amik csak a Facebook-on jelennek meg, ha gondolod, nyomj egy lájkot alul. Köszönettel üdv. Tóth Richárd Rigotech Chiptuning.