Chiptuning szótár a jobb megértésed és tudásod érdekében

Ezzel a szótárral segítek Neked abban, hogy tisztán láss, és étsd, hogy mi történik a tuning területén

Chiptuning alapok és módszerek

Fogalmak tisztázása
Minden szakmának, tudománynak meg vannak a saját szavai, kifejezései. Most sorra vesszük a legfontosabbakat.
Az oldal olvasása során is létfontosságú, a szavak jelentésének pontos ismerete. A teljes megértéshez nem szabad átugrani egyetlen meg nem értett szót sem, mert ekkor hamarosan az egész szöveg zavarossá, érthetetlenné válik.

Tuning
Az autón végrehajtott módosítás, szó szerint: beállítás, behangolás. Többnyire az optimálisabb üzem, nagyobb teljesítmény, nagyobb forgatónyomaték, és/vagy kisebb fogyasztás érdekében történik. Segítségével javíthatók még az autó egyedi jellegzetességei, mint a hangja, környezetvédelmi rendszere, üzemanyag minőség tűrése, egyebek.
Technológiailag több mód is kínálkozik a módosításra, ezeket a folytatásban fejtem ki.

Motorvezérlő egység, vezérlő egység,  ECU, ECM
Az angol ECU = Electronic Control Unit, vagy ECM = Engine Control Module magyar megfelelője a motorvezérlő egység. Ez az alkatrész felelős azért, hogy a motor minden körülmények közt megfelelően működjön. Méri, ellenőrzi és irányítja a motor összes fontosabb funkcióját, figyelembe véve a pillanatnyi terhelést és az aktuális környezeti hatásokat, mint például a légköri nyomást, hőmérsékletet, üzemanyag minőséget, stb.
Ezek a létfontosságú információk a különböző érzékelőktől származó többi információval (fordulatszám, főtengely szöghelyzet, kipufogó gáz összetétele, gázpedál állása, jármű/munkagép sebessége, stb.) összhangban határozzák meg a motor működési állapotát. A mért adatokat a motorvezérlő feldolgozza, majd dönt az adott pillanatban szükséges üzemanyag mennyiségéről és más mennyiségekről, beállításokról.
A motorvezérlő belsejében kap helyet az a program (idegen szóval szoftver), ami az autó beállításait tartalmazza. Ez a program lehet különálló memóriában (memória chip), vagy lehet egy nagyobb alkatrész (un. mikrokontroller) belső saját memóriájában is. Ez utóbbi esetben a szoftver elérése általában bonyolultabb, lévén a memória közvetlenül nem hozzáférhető, nem kivehető.

Chiptuning, szoftveres chiptuning,  szoftveres beállítás
Ez egy összetett szó, ahol a "chip" egy memória egységre utal, ami az autó, jármű menettulajdonságaira vonatkozó adatokat, beállításokat tartalmazza.
Korszerűbb autóknál főként 1990-től alkalmazzák.
 A "tuning" beállítást, behangolást jelent. Együtt: a jármű motorjának beállítását, behangolását jelenti, a vezérlő egység belső memóriájában tárolt adatok módosításával. Függetlenül attól, hogy a memória (chip) kivehető, vagy egy nagyobb alkatrész részét elválaszthatatlan részét képezi a vezérlő egység belsejében, chiptuningnak hívják. Néha ezt a beállítási folyamatot szoftveres chiptuningnak, szoftveres beállításnak is nevezik.

A CHIPTUNING kizárólag erre a memória tartalomra vonatkozik, tehát ennek során nem szerelünk be egyéb alkatrészeket. Egy esetben történik alkatrész csere: amikor a gyári memória alkatrész nem újra írható (csak régi, 2000’ előtti gyártmányokra jellemző), ilyenkor egy üres memóriába kerül beírásra az új beállítás, és ez kerül vissza a régi helyére. Bármilyen más tuning, ahol beszerelnek valamit az autóba, az NEM chiptuning.

Tuningbox, tuning doboz
Egy nagyjából 1-2 cigis doboz méretű külső elektronika,  amit az autó gyári elektronikus rendszeréhez csatlakoztatnak. Célja a rajta keresztül haladó elektronikus jelek megmásítása, a vezérlő egység, és/vagy más motoralkatrészek (pl. injektorok) becsapása. Célja azonos a chiptuning céljával: a gyáritól eltérő motorkarakterisztika kialakítása. A fenti szótisztázásból kiderül, hogy ez NEM chiptuning, bár az érdeklődők/felhasználók nagy része helytelenül, egy kategóriába, azonos név alá teszi ezt a teljesen más eljárást, eszközt.

Chiptuning vagy tuningbox keveredés
Egyszerű: a tuningbox egy megfogható, beszerelhető doboz, a chiptuning minden esetben „csak” az autó szoftverének módosítása, finomhangolása. A tuningbox egy külső eszköz, a chiptuning egy belső programmódosítás.

Tuning szakember
Olyan hozzáértő és felelős személy, aki rendelkezik azokkal a szakmai jártasságokkal, végzettséggel, gyakorlattal, tudással, információkkal, eszközökkel, hozzáállással, ami garantálja, hogy ha egy autónál ( vagy: munkagép, traktor, kamion, stb.) készít egy a gyáritól eltérő beállítást, akkor az csak és kifejezetten az autó előnyére válik. Munkájának nincsenek azonnali, vagy később megjelenő mellékhatásai, előnyei viszont érezhetők, mérhetők és hasznosak.

Rail nyomás, közös nyomócső
’Rail’ jelentése magyarul: sín, itt arra utal, hogy ’közös’ mivel a porlasztók mindannyian ehhez a ’sínhez’ kapcsolódnak. Tehát a ’rail nyomás’ szóösszetétel ’közös nyomást’ jelent. A korszerű dízelmotoron a nagynyomású üzemanyag pumpa és a befecskendező szelepek közti fő szerkezeti egység a közös nyomócső.  A csőnyomás az itt tárolt üzemanyag nyomása. Üzemi állapot és kialakítás függvényében a nyomás értéke 200-2000 bar. Alacsony fordulatszámhoz kisebb, nagyobb fordulathoz nagyobb rail nyomás tartozik. A ma elterjedt rendszerek üzemi csúcsnyomása 1350 vagy 1600 bar. Újabban teret hódít az 1800 és 2000 bar-os rendszer is.
Némely tuning eljárásoknál egyszerűsége miatt előszeretettel változtatják meg ez a jellemzőt, annak érdekében, hogy megemelésével adott idő alatt megemeljék az égéstérbe juttatott üzemanyag mennyiségét. Jellemzően a tuningboxok primitív módszere a nyomásérték finomabb vagy drasztikus emelése. Az aktuális üzemállapothoz tartozó nyomásérték beállítása természetesen a chiptuning folyamán is lehetséges, azonban erre igen ritkán van szükség, mivel a nyomástáblázatok gyárilag precízen kalibráltak a teljes tartományban, minden üzemanyag mennyiséghez.

Mire vagy kiváncsi?

Kommentben alul megadhatsz olyan tuninggal kapcsolatos szavakat, kifejezéseket amelyekről szeretnél több infót.

Köszönettel várom kérdéseidet, de itt KIZÁRÓLAG a szavakkal foglalkozunk, más kérdést ne itt tegyél fel, köszönöm.

8 Comments

  1. Szia!
    Le tudnád írni mit jelentenek az alábbi rövidítések?
    WBO szenzor, EGT szenzor, injektor FET.
    Köszönettel:

  2. Üdv István, köszönöm a kérdést, felveszem őket majd a szótárba, addig is:
    WBO (Wide Band Oxigen): szélessávú oxigén szenzor, ismertebb nevén “széles sávú lambda szonda”. Szinte minden fiatalabb benzinesnél már ilyet használnak. A kipufogó rendszer első részébe a leömlőbe építik, jellemzően 4 vezeték csatlakozik rá. Feladata, az égéstermék maradék oxigén tartalmának mérése és feszültség jellé alakítása. A korábbi un. keskeny sávú szondához képest annyival jobb ez, hogy nem “csak azt mondja meg, hogy van maradék oxigén vagy nincs” vagy ennek kis felbontású változatai, hanem pontos képek ad arról, hogy mennyi a maradék. Ebből számolható az un. levegő üzemanyag arány, és a vezérlőegység el tudja dönteni, hogy több vagy kevesebb üzemanyag szükséges az adott üzemállapotban. Meghibásodása esetén a fogyasztás általában felmegy. Ilyen szondákat használunk padi mérésekkor is, a keverék monitorozására.

    EGT (Exhaust Gas Temperature) szenzor. A leömlőbe vagy hátrébb a kipufogóba (sokszor a részeskeszűrő dobba) szerelt hőmérő. Jellemzően 2 vezetékes. A változó hőmérséklet hatására változik az elektronikus vezetőképessége (ellenállása) így a hőmérséklet előbb feszültségben, majd a feldolgozás során számok formájában leképezhető. A program széleskörűen használja az értéket az aktuális üzemállapot meghatározásához, alkatrészvédelmi céllal, részecskeszűrők esetén emissziós céllal a részecskeszűrő rendszer működtetése során.

    Injektor FET (Field Effect Transistor). Ez a vezérlőegység egyik belső eleme. Ez egy félvezető alkatrész, egy speciális tranzisztor. (Tranzisztor: olyan félvezető – elektronikai alkatrész -, amely egy kisebb elektronikus mennyiség változására egy nagyobb változást tud létrehozni, kvázi erősítőként használható) Feladata: miután a vezérlőegység programja kiszámította, hogy az adott ütemben hány milli/mikro szekundum az injektor nyitási impulzus hossza ezt egy kis feszültségű jelként előállítja. Ez az impulzus kerül rá az injektor FET bemenetére. A FET kimenetére a befecskendező szelep közvetlenül csatlakozik. A szelep vezérléséhez szükséges nagy áramot ez az elem kapcsolja, a kis áramú, kis feszültségű impulzus hatására.

    Meghibásodása esetén egy hengernél nincs, vagy csak korlátozott a befecskendezés működése, de akár olyan állapot is előállhat, hogy a FET zárlatos lesz, így folyamatos nyitásban tartja az injektort.

    A modern rendszereknél ezek a FET-ek “öndiagnosztikai” funkcióval rendelkeznek, ez lehetővé teszi, hogy a vezérlőben futó szoftvernek “tudomása legyen róla” hogy épp mekkora áram folyik a FET-en. Ennek köszönhetően, a modern rendszereknél diagnosztikai hibakód is jelzik/jelezhet ha valamelyik elromlik.

    Remélem tudtam segíteni, üdv Richárd

  3. Hi Gerald, thanks for your question.

    we work on different prices depend on the customer’s demand, and car’s condition.
    We have great results on the smaller natural aspirated engines too like at this Fiat on the linked video.
    The approximate price at this modell is around 2-300 EUR. including warranty and many additional services, and of course you pay only in that case if you love the result!

    Contact us at: info “at” rigotech “dot” hu and we are setting up an appointment, and checking your car!
    Cheers
    Richie

  4. Meg szeretném kérdezni, hogy az ECU mapping kifejezésben a mapping jelentése a motor vezérlő egység leképezése?

    Köszönettel és üdvözlettel:

  5. Üdv, szerintem nem. Sokkal inkább:
    a vezérlőegységben tárolt adatok un. térképekbe vannak rendezve (ang.: map), ezek adattáblák, amelyek például 2 változó bemeneti érték alapján meghatározzák a kimeneti értéket. Például a fordulatszám és számolt motorterhelés alapján a táblázat megmutatja az adott ponthoz tartozó előgyújtás értéket. Ez az un. előgyújtás térkép. (Spark_Advance_Map) Amennyiben ezt a térképet módosítjuk (finomhangolás, chiptuning, ang.: remap, remapping) ezt a folyamatot hívhatjuk mapping-nek.
    Köszönöm a kérdést, üdv.: Tóth Richárd

  6. I need a chip tuning (LE Race version) for the Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark 8v engine … Can you manufacture it and what will the cost be

  7. Hi, thanks for your question. Our major profile is create settings for street cars. To create race version for your car is also ok, but needs a day of developing and dyno testing, so it is quite expensive. Our garage is full of work so at this time we don’t offer race settings. With our Premium Pro package you can gain +8-10% power and 10-14% more torque on your car. We always create individual settings for a particular car, depending on your request. Its price is 250-400 eur. Please contact us in email info at rigotech dot hu and we can setup an appointment.
    Cheers
    Richie

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.