Chiptuning szótár a jobb megértésed és tudásod érdekében

Ezzel a szótárral segítek Neked abban, hogy tisztán láss, és étsd, hogy mi történik a tuning területén

Chiptuning alapok és módszerek

Fogalmak tisztázása
Minden szakmának, tudománynak meg vannak a saját szavai, kifejezései. Most sorra vesszük a legfontosabbakat.
Az oldal olvasása során is létfontosságú, a szavak jelentésének pontos ismerete. A teljes megértéshez nem szabad átugrani egyetlen meg nem értett szót sem, mert ekkor hamarosan az egész szöveg zavarossá, érthetetlenné válik.

Tuning
Az autón végrehajtott módosítás, szó szerint: beállítás, behangolás. Többnyire az optimálisabb üzem, nagyobb teljesítmény, nagyobb forgatónyomaték, és/vagy kisebb fogyasztás érdekében történik. Segítségével javíthatók még az autó egyedi jellegzetességei, mint a hangja, környezetvédelmi rendszere, üzemanyag minőség tűrése, egyebek.
Technológiailag több mód is kínálkozik a módosításra, ezeket a folytatásban fejtem ki.

Motorvezérlő egység, vezérlő egység,  ECU, ECM
Az angol ECU = Electronic Control Unit, vagy ECM = Engine Control Module magyar megfelelője a motorvezérlő egység. Ez az alkatrész felelős azért, hogy a motor minden körülmények közt megfelelően működjön. Méri, ellenőrzi és irányítja a motor összes fontosabb funkcióját, figyelembe véve a pillanatnyi terhelést és az aktuális környezeti hatásokat, mint például a légköri nyomást, hőmérsékletet, üzemanyag minőséget, stb.
Ezek a létfontosságú információk a különböző érzékelőktől származó többi információval (fordulatszám, főtengely szöghelyzet, kipufogó gáz összetétele, gázpedál állása, jármű/munkagép sebessége, stb.) összhangban határozzák meg a motor működési állapotát. A mért adatokat a motorvezérlő feldolgozza, majd dönt az adott pillanatban szükséges üzemanyag mennyiségéről és más mennyiségekről, beállításokról.
A motorvezérlő belsejében kap helyet az a program (idegen szóval szoftver), ami az autó beállításait tartalmazza. Ez a program lehet különálló memóriában (memória chip), vagy lehet egy nagyobb alkatrész (un. mikrokontroller) belső saját memóriájában is. Ez utóbbi esetben a szoftver elérése általában bonyolultabb, lévén a memória közvetlenül nem hozzáférhető, nem kivehető.

Chiptuning, szoftveres chiptuning,  szoftveres beállítás
Ez egy összetett szó, ahol a “chip” egy memória egységre utal, ami az autó, jármű menettulajdonságaira vonatkozó adatokat, beállításokat tartalmazza.
Korszerűbb autóknál főként 1990-től alkalmazzák.
 A “tuning” beállítást, behangolást jelent. Együtt: a jármű motorjának beállítását, behangolását jelenti, a vezérlő egység belső memóriájában tárolt adatok módosításával. Függetlenül attól, hogy a memória (chip) kivehető, vagy egy nagyobb alkatrész részét elválaszthatatlan részét képezi a vezérlő egység belsejében, chiptuningnak hívják. Néha ezt a beállítási folyamatot szoftveres chiptuningnak, szoftveres beállításnak is nevezik.

A CHIPTUNING kizárólag erre a memória tartalomra vonatkozik, tehát ennek során nem szerelünk be egyéb alkatrészeket. Egy esetben történik alkatrész csere: amikor a gyári memória alkatrész nem újra írható (csak régi, 2000’ előtti gyártmányokra jellemző), ilyenkor egy üres memóriába kerül beírásra az új beállítás, és ez kerül vissza a régi helyére. Bármilyen más tuning, ahol beszerelnek valamit az autóba, az NEM chiptuning.

Tuningbox, tuning doboz
Egy nagyjából 1-2 cigis doboz méretű külső elektronika,  amit az autó gyári elektronikus rendszeréhez csatlakoztatnak. Célja a rajta keresztül haladó elektronikus jelek megmásítása, a vezérlő egység, és/vagy más motoralkatrészek (pl. injektorok) becsapása. Célja azonos a chiptuning céljával: a gyáritól eltérő motorkarakterisztika kialakítása. A fenti szótisztázásból kiderül, hogy ez NEM chiptuning, bár az érdeklődők/felhasználók nagy része helytelenül, egy kategóriába, azonos név alá teszi ezt a teljesen más eljárást, eszközt.

Chiptuning vagy tuningbox keveredés
Egyszerű: a tuningbox egy megfogható, beszerelhető doboz, a chiptuning minden esetben „csak” az autó szoftverének módosítása, finomhangolása. A tuningbox egy külső eszköz, a chiptuning egy belső programmódosítás.

Tuning szakember
Olyan hozzáértő és felelős személy, aki rendelkezik azokkal a szakmai jártasságokkal, végzettséggel, gyakorlattal, tudással, információkkal, eszközökkel, hozzáállással, ami garantálja, hogy ha egy autónál ( vagy: munkagép, traktor, kamion, stb.) készít egy a gyáritól eltérő beállítást, akkor az csak és kifejezetten az autó előnyére válik. Munkájának nincsenek azonnali, vagy később megjelenő mellékhatásai, előnyei viszont érezhetők, mérhetők és hasznosak.

Rail nyomás, közös nyomócső
’Rail’ jelentése magyarul: sín, itt arra utal, hogy ’közös’ mivel a porlasztók mindannyian ehhez a ’sínhez’ kapcsolódnak. Tehát a ’rail nyomás’ szóösszetétel ’közös nyomást’ jelent. A korszerű dízelmotoron a nagynyomású üzemanyag pumpa és a befecskendező szelepek közti fő szerkezeti egység a közös nyomócső.  A csőnyomás az itt tárolt üzemanyag nyomása. Üzemi állapot és kialakítás függvényében a nyomás értéke 200-2000 bar. Alacsony fordulatszámhoz kisebb, nagyobb fordulathoz nagyobb rail nyomás tartozik. A ma elterjedt rendszerek üzemi csúcsnyomása 1350 vagy 1600 bar. Újabban teret hódít az 1800 és 2000 bar-os rendszer is.
Némely tuning eljárásoknál egyszerűsége miatt előszeretettel változtatják meg ez a jellemzőt, annak érdekében, hogy megemelésével adott idő alatt megemeljék az égéstérbe juttatott üzemanyag mennyiségét. Jellemzően a tuningboxok primitív módszere a nyomásérték finomabb vagy drasztikus emelése. Az aktuális üzemállapothoz tartozó nyomásérték beállítása természetesen a chiptuning folyamán is lehetséges, azonban erre igen ritkán van szükség, mivel a nyomástáblázatok gyárilag precízen kalibráltak a teljes tartományban, minden üzemanyag mennyiséghez.

Chiptuning alapok és módszerek

Fogalmak tisztázása
Minden szakmának, tudománynak meg vannak a saját szavai, kifejezései. Most sorra vesszük a legfontosabbakat.
Az oldal olvasása során is létfontosságú, a szavak jelentésének pontos ismerete. A teljes megértéshez nem szabad átugrani egyetlen meg nem értett szót sem, mert ekkor hamarosan az egész szöveg zavarossá, érthetetlenné válik.

Tuning
Az autón végrehajtott módosítás, szó szerint: beállítás, behangolás. Többnyire az optimálisabb üzem, nagyobb teljesítmény, nagyobb forgatónyomaték, és/vagy kisebb fogyasztás érdekében történik. Segítségével javíthatók még az autó egyedi jellegzetességei, mint a hangja, környezetvédelmi rendszere, üzemanyag minőség tűrése, egyebek.
Technológiailag több mód is kínálkozik a módosításra, ezeket a folytatásban fejtem ki.

Motorvezérlő egység, vezérlő egység,  ECU, ECM
Az angol ECU = Electronic Control Unit, vagy ECM = Engine Control Module magyar megfelelője a motorvezérlő egység. Ez az alkatrész felelős azért, hogy a motor minden körülmények közt megfelelően működjön. Méri, ellenőrzi és irányítja a motor összes fontosabb funkcióját, figyelembe véve a pillanatnyi terhelést és az aktuális környezeti hatásokat, mint például a légköri nyomást, hőmérsékletet, üzemanyag minőséget, stb.
Ezek a létfontosságú információk a különböző érzékelőktől származó többi információval (fordulatszám, főtengely szöghelyzet, kipufogó gáz összetétele, gázpedál állása, jármű/munkagép sebessége, stb.) összhangban határozzák meg a motor működési állapotát. A mért adatokat a motorvezérlő feldolgozza, majd dönt az adott pillanatban szükséges üzemanyag mennyiségéről és más mennyiségekről, beállításokról.
A motorvezérlő belsejében kap helyet az a program (idegen szóval szoftver), ami az autó beállításait tartalmazza. Ez a program lehet különálló memóriában (memória chip), vagy lehet egy nagyobb alkatrész (un. mikrokontroller) belső saját memóriájában is. Ez utóbbi esetben a szoftver elérése általában bonyolultabb, lévén a memória közvetlenül nem hozzáférhető, nem kivehető.

Chiptuning, szoftveres chiptuning,  szoftveres beállítás
Ez egy összetett szó, ahol a “chip” egy memória egységre utal, ami az autó, jármű menettulajdonságaira vonatkozó adatokat, beállításokat tartalmazza.
Korszerűbb autóknál főként 1990-től alkalmazzák.
 A “tuning” beállítást, behangolást jelent. Együtt: a jármű motorjának beállítását, behangolását jelenti, a vezérlő egység belső memóriájában tárolt adatok módosításával. Függetlenül attól, hogy a memória (chip) kivehető, vagy egy nagyobb alkatrész részét elválaszthatatlan részét képezi a vezérlő egység belsejében, chiptuningnak hívják. Néha ezt a beállítási folyamatot szoftveres chiptuningnak, szoftveres beállításnak is nevezik.

A CHIPTUNING kizárólag erre a memória tartalomra vonatkozik, tehát ennek során nem szerelünk be egyéb alkatrészeket. Egy esetben történik alkatrész csere: amikor a gyári memória alkatrész nem újra írható (csak régi, 2000’ előtti gyártmányokra jellemző), ilyenkor egy üres memóriába kerül beírásra az új beállítás, és ez kerül vissza a régi helyére. Bármilyen más tuning, ahol beszerelnek valamit az autóba, az NEM chiptuning.

Tuningbox, tuning doboz
Egy nagyjából 1-2 cigis doboz méretű külső elektronika,  amit az autó gyári elektronikus rendszeréhez csatlakoztatnak. Célja a rajta keresztül haladó elektronikus jelek megmásítása, a vezérlő egység, és/vagy más motoralkatrészek (pl. injektorok) becsapása. Célja azonos a chiptuning céljával: a gyáritól eltérő motorkarakterisztika kialakítása. A fenti szótisztázásból kiderül, hogy ez NEM chiptuning, bár az érdeklődők/felhasználók nagy része helytelenül, egy kategóriába, azonos név alá teszi ezt a teljesen más eljárást, eszközt.

Chiptuning vagy tuningbox keveredés
Egyszerű: a tuningbox egy megfogható, beszerelhető doboz, a chiptuning minden esetben „csak” az autó szoftverének módosítása, finomhangolása. A tuningbox egy külső eszköz, a chiptuning egy belső programmódosítás.

Tuning szakember
Olyan hozzáértő és felelős személy, aki rendelkezik azokkal a szakmai jártasságokkal, végzettséggel, gyakorlattal, tudással, információkkal, eszközökkel, hozzáállással, ami garantálja, hogy ha egy autónál ( vagy: munkagép, traktor, kamion, stb.) készít egy a gyáritól eltérő beállítást, akkor az csak és kifejezetten az autó előnyére válik. Munkájának nincsenek azonnali, vagy később megjelenő mellékhatásai, előnyei viszont érezhetők, mérhetők és hasznosak.

Rail nyomás, közös nyomócső
’Rail’ jelentése magyarul: sín, itt arra utal, hogy ’közös’ mivel a porlasztók mindannyian ehhez a ’sínhez’ kapcsolódnak. Tehát a ’rail nyomás’ szóösszetétel ’közös nyomást’ jelent. A korszerű dízelmotoron a nagynyomású üzemanyag pumpa és a befecskendező szelepek közti fő szerkezeti egység a közös nyomócső.  A csőnyomás az itt tárolt üzemanyag nyomása. Üzemi állapot és kialakítás függvényében a nyomás értéke 200-2000 bar. Alacsony fordulatszámhoz kisebb, nagyobb fordulathoz nagyobb rail nyomás tartozik. A ma elterjedt rendszerek üzemi csúcsnyomása 1350 vagy 1600 bar. Újabban teret hódít az 1800 és 2000 bar-os rendszer is.
Némely tuning eljárásoknál egyszerűsége miatt előszeretettel változtatják meg ez a jellemzőt, annak érdekében, hogy megemelésével adott idő alatt megemeljék az égéstérbe juttatott üzemanyag mennyiségét. Jellemzően a tuningboxok primitív módszere a nyomásérték finomabb vagy drasztikus emelése. Az aktuális üzemállapothoz tartozó nyomásérték beállítása természetesen a chiptuning folyamán is lehetséges, azonban erre igen ritkán van szükség, mivel a nyomástáblázatok gyárilag precízen kalibráltak a teljes tartományban, minden üzemanyag mennyiséghez.