Mire garancia egy teljesítménymérés, mit tudsz leolvasni a diagramról?

Mit kell nézned egy teljesítménymérés diagramján, ha a lényeg érdekel ?!

Minden motor alapvető jellemzője a forgatónyomatéka, munkavégző képessége és teljesítménye.

A legtöbben ha bármilyen tuning megoldás szóba kerül, mindig a teljesítményről beszélnek, teljesítménymérés lehetőségét kérdezik. holott az autó dinamikáját, robbanékonyságát, gyorsulási képességét, vezethetőségét, fogyasztását sokkal inkább a forgatónyomaték nagysága és leadásának jellege határozza meg, mintsem az autó teljesítménye. A teljesítmény a forgatónyomatékból és fordulatszámból származtatott számolt mennyiség, aminek főként akkor vesszük nagy hasznát, vagy akkor érezzük a hiányát, ha az autót a végsebesség közeli tartományban használjuk. A (P) teljesítmény a motor (T) forgatónyomatékának és tengelyének forgási sebességének szorzata. Az (N) motor fordulatszámából  adódik a forgási sebesség. P=T x N/9550 ahol: A forgatónyomaték NM-ben, a fordulatszám 1/perc-ben (RPM) van megadva, és a teljesítményt kW-ban kapjuk meg. (A képletben a 9550-es osztó a fordulatszám-> forgási sebesség átszámítása, valamint a mértékegységek konverziója miatt szükséges.) Ha a végeredményt lóerőben (SAE szabvány szerinti HP-ben) szeretnénk megkapni, akkor a formula:

P=T x N/7127

Egy példa: ha a pad 2500 1/perc fordulatszámon 150NM forgatónyomatékot mér, akkor a teljesítmény = 150NM x 2500 RPM /7127 = 52,61 HP (lóerő) az adott fordulaton. Ez ennyire egyszerű. Tehát, a pad is kizárólag forgatónyomatékot mér, majd ebből számolja a teljesítményt a fenti összefüggés alapján. Ezért jelenik meg két görbe: a forgatónyomaték, és a teljesítmény. A fentiek miatt, a továbbiakban kizárólag a forgatónyomaték görbéről fogunk beszélni, mivel ez a mért mennyiség és ez utal közvetlenül az autó használhatóságára, élettartamára, fogyasztására.

A forgatónyomaték diagram értelmezése, és jellegzetes pontjai

teljesítménymérés
  • A függőleges tengely a forgatónyomaték NM-ben,
  • a vízszintes tengely a fordulatszám 1/perc (RPM)-ben,
  • a fekete görbe a gyári forgatónyomaték görbe a fordulatszám függvényében,
  • a bekarikázott pontok a görbe jellegzetes pontjai, ezekre kell figyelni,
  • a görbe fölötti ‘fehér’ rész az egészséges módosítás mozgástere
  • a pirossal satírozott rész, a módosítás szempontjából kritikus vagy tiltott tartomány.

Ezekre figyelj a teljesítménymérés pontjainál!

Fordulatszám minimum Ez az a fordulatszám, amely alatt TILOS a gyári beállítást “erősíteni”, megváltoztatni. Ennek 3 fő oka van:

  1. Ha ez alatt a fordulatszám alatt emelünk a forgatónyomatékon, akkor kockáztatjuk a motor csapágyazását, mechanikus alkatrészeinek élettartamát, mivel ez alatt a fordulatszám alatt kritikussá válik az olajpumpa által szállított kenőanyag mennyisége és nyomása. Ha ennek ellenére itt “emelünk a görbén” a nagyobb igénybevételt nem tudja ‘lekövetni’ a kenési rendszer, fokozott kopás, akár azonnali mechanikai sérülés következhet be!
  2. Manuális váltóval és száraz kuplunggal szerelt autók esetén, az elindulásnál és váltások alkalmával időre van szükség amíg a kuplung teljesen ‘összezár’ felkészülve akár a maximális nyomaték átvitelére. Ha ez alatt a kritikus pont alatt emeljük a leadott nyomatékot, akkor számíthatunk a kuplung megégésére, az élettartam drasztikus esésére, valamint vibrációra, nem kívánt rezonanciákra!
  3. Részecskeszűrős autónál ha ebben az alacsony fordulatszám tartományban nagyobb üzemanyag dózist állít be valaki, akkor megfelelő légfelesleg (turbónyomás) hiányában fokozódik a korom képződés, amely az emissziós értékek romlása mellett drasztikusan rövidíti a részecskeszűrő élettartamát, és növeli az autó fogyasztását!

Fordulatszám maximum Ez nem összekeverendő a motor maximális fordulatszámával. Ez a pont azt a határt jelöli, amely fölött már TILOS a forgatónyomatékot emelni akkor, ha fontos a gyári élettartam és emisszió megtartása, ugyanis:

  1. Ha a motortól magas fordulatszámon is nagyobb nyomatékot várunk el, akkor ahhoz nagyobb üzemanyag mennyiség és magasabb turbónyomás szükséges. Mindkét mennyiség emelésének lehetősége véges, tilos a biztonságos határt feszegetni.
  2. A szélsőséges fordulatszám tartományban történő többlet üzemanyag bevitel drasztikusan leronthatja az autó emissziós értékeit, így az autó a forgalomban nem vehet részt!
  3. A motor kenési rendszerét is módosítani szükséges, ha a felső tartományban megbízható kenést kívánunk biztosítani!  – ez szinte sosem történik meg a szoftveres beavatkozást követően
  4. A nagy fordulaton megemelt üzemanyag mennyiség következtében növekszik a meddő hő mennyisége, amelyet el kell tudni vezetni a hengerfejről. Ezért könnyen túl lehet terhelni a kialakított hűtőrendszert, a motor fő elemei károsodhatnak ha ezen a ponton túl is emeljük a forgatónyomatékot!

A fordulatszám maximum pontjának megállapítása változó. A gyakorlatban mi a beállítás során követjük a gyári nyomatékjelleg esését, és minden esetben visszatérünk a gyári nyomatékra a kritikus fordulatszám alatt. Ezzel garantáljuk a motor hosszútávú megbízható működését. Természetesen kérésre ettől el tudunk térni, egyeztetve a további teendőket, módosításokat.   Gyári maximális forgatónyomaték és a biztonságos max. nyomaték Ez a gyár által megadott és a mérés során felvett adat. A biztonságos beállítás kialakításánál pedig egy irány szám. Feltöltéses motoroknál (turbó vagy kompresszor) nem javasolt 20%-ot meghaladó emelés a maximális értékhez képest! Ez az a határ, amellyel a gyártó túlméretezi az egyes fő elemeket, ide értve a

  • hűtő rendszert,
  • kenő rendszert,
  • üzemanyag rendszert,
  • feltöltő rendszert (turbó, kompresszor, szenzorok)
  • erőátvitelt (kuplung, váltó, hajtáslánc)
  • valamit fék- és futómű berendezéseket.

A biztonságos sáv átlépésével számolni kell az azonnal, vagy később jelentkező mellékhatásokkal:

  • turbó fokozott igénybevétele, idő előtti elhasználódása
  • nagynyomású üzemanyagrendszer túlterhelése, injektorok stb. meghibásodása
  • hengerfej túlmelegedése, meghibásodása
  • csapágyazás és a teljes forgattyúmű fokozott igénybevétele
  • leromlott emissziós értékek
  • a részecskeszűrő fokozott terhelése, élettartamának csökkenése
  • kuplung/váltó/hajtáslánc túlterhelése
  • menetbiztonság romlása az alul méretezett fék és futómű miatt
  • rendellenes rezonancia, nem egyenletes nyomaték leadás
  • a fentiek miatti utánállítás szükségessége, vagy gyári állapot visszaállítása.

Feladat: a fenti pontok alapján értékeljük a következő 4 az interneten publikált, más tuningcégek által készített mérési diagramokat

  Minden esetben a kék görbék a gyári/módosított forgatónyomaték görbék a piros és eltérő színű görbék a felül részletezett módon származtatott teljesítmény görbék. Szándékosan szemléletes rossz példákat gyűjtöttem.   Az első diagramnál az élettartamot drasztikusan lerontó problémák:

  • A maximális nyomaték 245NM ről 375NM-re van emelve, ami 53% emelés!
  • Nincs figyelembe véve sem a minimális- sem a maximális fordulatszám pontja!

A második már valamivel jobb, mert itt:

  • Az emelés mértéke még a biztonságos sávban van
  • Figyelembe van véve a minimális fordulatszám pontja (nincs alul emelés)
  • Komoly probléma viszont, hogy a maximális fordulatszám pontja durván túl van emelve!

A harmadik az elsőre hasonlít, túlhúzott beállítás   A negyedik

  • Max. nyomaték 138NM ről 200NM-re emelve ami 44% emelés!
  • Figyelembe van véve a minimális fordulatszám pontja (csak mérsékelt emelés)
  • Kis jóindulattal mondhatjuk, hogy a max. fordulatszám pontja is figyelembe van véve, legalábbis a fordulatszámmal arányosan közelít a módosított görbe az eredeti jelleghez

Összegezve: A bemutatott példákból látszik, hogy sokan nem tartják be az élettartamra és emisszióra vonatkozó irányelveket. Ez nem azt jelenti, hogy a példa szerinti beállítások rosszak, viszont az biztos, hogy:

  • az alkatrészek túlterheltek
  • a beállítások nem követik a biztonságos kialakítást
  • élettartam csökkenés várható mindegyik esetben
  • az autó emissziós értékei minden példánál rosszabbak

Példa egy biztonságos és hatékony Rigotech Prémium Pro beállításra

A diagramon látod, hogy nálunk:

  • figyelembe van véve a fordulatszám minimum pontja (ez alatt nincs módosítás)
  • figyelembe van véve a fordulatszám max. pontja (e felett nincs módosítás)
  • figyelembe van véve az autó gyárilag betervezett túlméretezése (a max. emelés nem haladja meg a 20 %-ot)
  • a beállított értékeknek köszönhetően a módosított nyomatékgörbe egyenletesebb
  • az autó szélesebb fordulatszám tartományban adja le a maximális nyomatékát
  • alacsonyabb fordulatszámon is jelentős ‘erő’ többlettel rendelkezik, amely csökkenti a fogyasztást
  • látszik, hogy hagytunk még benne némi tartalékot, így szélsőséges igénybevétel esetén is hosszú távon 100 százalékosan biztonságos a Rigotech Prémium Pro beállítás.

Ez csak egy példa arra, hogy hogyan néz ki egy biztonságos beállítás nyomatékgörbéje. Nálunk többféle beállítási jellegből tudsz választani, 2 nap múlva fogom küldeni a következő “tananyagot” ahol áttekintjük, hogy milyen lehetőségek vannak, és még mikre kell odafigyelni. Vigyázz az autód élettartamára és ne dőlj be a túlzó ígéreteknek, és az élettartam csökkenést előrejelző túlhúzott referenciáknak, diagramoknak! Foglald le időpontod nálunk, és beszéljünk személyesen arról, hogy mi az elképzelésed. Az autód állapotfelmérését követően a számodra legjobb beállítást fogjuk kidolgozni. Árajánlatod elérhetőségét az email-ben találod, kattints rá, és elfogadást követően egyeztetünk. Köszönöm, hogy igényes vagy és ‘átverekedted’ magad a fenti leíráson, példákon.

Ha hasznos volt, köszönöm a Like-ot alul! Szívesen látunk a Facebookon is,

  • új videók,
  • referenciák
  • infók az autódról
  • Nagyon ritkán akciók…

Chiptuning árajánlat és infó az autódról 5 perc alatt

  • Gyári, lebutított középszerűből
  • erős, dinamikus, megbízható
  • vezethetőbb, szerethetőbb autót
  • Rigotech beállítással!

Már kaptam ajánlatot, tetszik és időpontot kérek!

  • foglalj időpontot
  • nézzük át együtt az autód
  • beszéljük meg, mit szeretnél
  • próbáld ki a Rigotech beállításod
  • elégedetten préselődj az ülésbe
  • spórolj a költségeiden
  • mutasd meg a barátaidnak!
facebook-rigotech-chiptuning
chiptunig-referencia

Referenciákért kattints:

Legutóbbi szakcikkeink:

Tuningvédet Skoda Fabia RS 1.9 PD – halottébresztés

Skoda Fabia RS 1.9PD - újratuning és halottébresztés Úgy látszik a nagy külföldi tuningcég sem midig garancia a minőségi munkára... - ezen meglepődtem Egy tanulságos esetet szeretnék megosztani veletek nem megfelelő chiptuning várható következményeiről, hogy semmiképp...

Mit utál a magyar a chiptuningban? – a felmérés eredménye

Chiptuning ügyek... Megkérdeztük - elmondtátok Köszönjük a segítséged és válaszaid! Nem vagyok gondolatolvasó.Ezért csináltam egy kérdőívet, ahol a chiptuning témájába vágó kérdéseket tettem fel. Az egyik kérdés az volt, hogy "mit szeretsz az autózásban,...

Chiptuning és a kettőstömegű lendkerék

Chiptuning és a kettőstömegű lendkerék Chiptuning esetén nő vagy csökken a kettőstömegű lendkerék élettartama, ill. hogyan segíthet egy jó Rigotech Ppro beállítás Neked? "Tisztelt Rigotech! Köszönöm a gyors választ az ajánlatkérésemre. Sok referenciát láttam önöktől...

 

Cégadatok

Cégnév: Rigotech Bt.
Alapítva: 2001
Cégj.szám: 17 06 005140
Adószám: 21062393-1-17
Ügyvezető: Tóth Richárd
Cím: Szekszárd, Bródy S.u.24
Ügyfélszolgálat: 06 30 227 12 27

 

Nyitvatartás

(Érkezés kizárólag egyeztetett időpontra!)

Hétfő 10:00-18:00
Kedd-péntek 08:00-18:00
Szombat 10:00-16:00
Vasárnap zárva